Skip to main content

Marketing is namelijk een essentiële activiteit voor vrijwel alle commerciële bedrijven. Dit vakgebied houdt zich bezig met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt. Het doel is om zoveel mogelijk producten of diensten te verkopen, maar ook om naamsbekendheid te vergroten en een goed bedrijfsimago te creëren. In het markgebied kom je verschillende functies tegen. Denk aan de online marketeer, content marketeer, marketing specialist, marketing manager en de marketing directeur.

Welk salaris verdient een marketeer?

Als verbinder met de markt speelt de marketeer dus een belangrijke rol binnen bedrijven. Een veel gestelde vraag is dan ook welk salaris een marketeer gemiddeld verdient. In onderstaande tabel is dit gemiddelde salaris van een marketeer weergegeven, gesorteerd op carrièreniveau. Dit zijn natuurlijk indicaties, want het salaris van een marketeer kan per bedrijf verschillen en is onder andere afhankelijk van bedrijfsomvang en branche.

Carrièreniveau voor een MKB bedrijf Salaris marketeer exclusief bonus
Junior < €2750 p/m
Medior €2750 – €5000 p/m
Senior > €5000 p/m

Belangrijke ontwikkelingen binnen marketing

Het marketing vakgebied is met de komst van sociale media enorm veranderd. Door het internet kunnen bedrijven rechtstreeks de verschillende doelgroepen benaderen en daarmee geld besparen op fysieke campagnes. In het begin was marketing daarom gericht op ‘storytelling’. Hoe vertaal je een merk naar de online omgeving en wat is het verhaal van dit merk? Tegenwoordig draait marketing meer om ‘content’. Welke middelen zet je op welke manier in om het verhaal te vertellen?  Dit gebeurt door veel inhoud te delen op allerlei online kanalen. Daarom is er op de arbeidsmarkt veel vraag naar digital marketeers. Het is als marketeer dus goed om deze digitale skills goed te ontwikkelen!

Marketing raakt dus eigenlijk steeds meer verweven met IT. Vrijwel alle ondernemingen digitaliseren, waardoor IT eigenlijk tot de een kernfunctie is uitgegroeid. Om bij te blijven met deze ontwikkelingen zullen marketeers zich op digitaal gebied moeten bijscholen en IT-specialisten meer inzicht moeten hebben in de doelen van de marketingafdeling. Het lijkt dus steeds waarschijnlijker dat marketeers en IT-professionals verantwoordelijkheden zullen delen en dat de grenzen tussen de twee afdelingen vervagen. Marketeers zullen dan ook goed verstand moeten hebben van belangrijke digitale tools als Google Analytics, Google Ads en andere online social media advertisment.

Meer weten over marketeers?

Ben je marketeer en op zoek naar een passende vacature? Neem dan een kijkje bij onze huidige vacatures. Ben je juist op zoek naar een marketeer? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.