Skip to main content

Kwaliteiten en eigenschappen

Het loopbaanperspectief van managers in Sales is vaak erg simpel: ‘Ik heb ervaring in deze branche, dus daar zal ik de komende jaren ook nog wel werken’. In de kern is daar niets mis mee, maar toch kun je belangrijke ervaringen en kennis in andere branches toepassen. Tjen geeft dan ook als tip om goed na te denken over je kwaliteiten en eigenschappen, vooral voor kandidaten die (on)vrijwillig actiever aan het zoeken zijn. Vraag jezelf af wat je sterke eigenschappen zijn en welke daarvan zeker aanwezig moeten zijn in je eventuele volgende rol. Sta ook stil bij de eigenschappen die je juist niet wil terugzien, om zo energie te besparen.

Breed denken

Wanneer je weet welke eigenschappen je wel en niet terug wil zien in een eventuele nieuwe rol, is het tijd om na te denken over de markt waar je in zou willen werken. Het is natuurlijk makkelijk om in je vertrouwde markt te blijven, maar je beperkt je eigen keuzes daar toch echt mee. Probeer daarom breder te denken. Tjen illustreert dit met het volgende voorbeeld:

Stel je voor, je bent een salesmanager die in de zoetwarenbranche werkt. Je kan in dit specifieke segment blijven werken, maar je kan je zoekveld breder maken door andere deelmarkten van de levensmiddelenbranche te verkennen. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die interesse hebben in jouw ervaringen als salesmanager. Denk bijvoorbeeld aan jouw eventuele ervaring in duurzaamheid en de bijbehorende marktbenadering, jouw expertise in het marktgerichter maken van een team en ervaring met online sales. Dit zijn allemaal skills die inzetbaar zijn in branches die daar nog niet voldoende actief in zijn. Denk dus goed na hoe je jouw expertise kan inzetten in een andere (lees: bredere) branche wanneer je het idee hebt dat je vast zit.

Positionering

Tjen benoemt tevens dat het belangrijk is om jezelf en je toekomstige rol helder te positioneren bij een eventuele carrièreswitch. Deze positionering kun je namelijk goed gebruiken bij het screenen van vacatures en bij het profileren van jezelf op bijvoorbeeld LinkedIn. Denk dus goed na over waar jouw expertise ligt en waar je goed in bent. Bedenk ook goed voor jezelf wat je doelgroep is. Met andere woorden: in welke branche of tak zou je willen werken? Wanneer je dit voor jezelf bedacht hebt, zorg er dan voor dat dit helder wordt voor bedrijven en recruiters. Deel bijvoorbeeld je expertise via een eigen blog, gastblogs, of sociale media.

Meer weten?

Wil je eens sparren over jouw specifieke loopbaanmogelijkheden als sales manager? Onze collega Tjen Schifferstein komt graag vrijblijvend met je in contact om je verder te helpen, je hoeft alleen op zijn naam te klikken voor meer informatie! Ook wanneer je op zoek bent naar sales experts in de FMCG kun je bij Tjen terecht, of via ons contactformulier.