Nieuwsbrief Employment Services mei 2020

Beste Relatie,

We beleven bijzondere tijden. Het Corona virus heeft inmiddels verstrekkende gevolgen voor de gehele samenleving en daarmee ongetwijfeld ook voor een ieder van ons persoonlijk en de organisaties waarin wij werken. Ik hoop dat u het goed maakt en dat u gezond bent.

We zien tegelijkertijd ook dat het iets losmaakt bij mensen. Medeleven, saamhorigheid en de drive om de schouders eronder te zetten en er het beste van te maken.

Met deze mindset probeert het team van Employment Services ook vooruit te kijken.

We hebben geen invloed op corona. Maar we hebben wel 100% invloed op onszelf en op ons aanpassingsvermogen. En nu gaat het erom: wie bereidt zich het beste voor?
Deze periode is een uitgelezen mogelijkheid om datgene dat je te lang hebt uitgesteld juist nu op te pakken. Mathijs Bouman omschreef het in het Financieel Dagblad als een pitstop bij een Formule 1-wedstrijd.
Waar de één zich in deze crisis geheel terugtrekt om te overleven, maakt de ander overuren door vooral te blijven doen wat ze altijd al deden. In de tussencategorie zitten de winnaars: de organisaties die nadenken hoe ze deze periode kunnen gebruiken om te trainen, te innoveren en te automatiseren.
En met ook nog eens het voordeel dat als je nu innoveert, je je team en bedrijf een doel geeft om naar toe te werken. Dat geeft sowieso meer energie dan afwachten tot de storm overwaait en erop te gokken dat je met je huidige banden de finish haalt.’
In deze nieuwsbrief vertellen wij u graag hoe het team van Employment Services vorm en inhoud geeft aan innovatie en ontwikkeling en hoe wij ons richten op waardecreatie op lange termijn naar onze opdrachtgevers en kandidaten.

Namens het gehele team wens ik u veel leesplezier toe!

Drs. Diederik Leeman MBA
managing consultant

 

Interim Management

In deze onzekere tijden van de Corona-crisis, merken we dat de inzet van interim managers en interim specialisten de extra waarde bewijzen. Daar waar de interimmer onderdeel uitmaakt van de flexschil, kan relatief snel afgebouwd worden qua capacitieit. En waar extra capaciteit of een specifiek specialisme gewenst is, maar de onzekere tijd ervoor zorgt dat de inzet van een vaste medewerker een te weinig comfortabel gevoel geeft, biedt de inzet van een interim professional uitkomst.

Wanneer u van gedachten wilt wisselen over de inzet van een interim manager of specialist, dan kunt u te allen tijde contact opnemen met onze consultants.

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik om een aantal interim kandidaten vanuit ons eigen exclusieve netwerk met u te delen. Onderstaande kandidaten zijn in overleg op korte termijn beschikbaar:

49 jarige Internal Auditor (RA en RE); Deze interim kandidaat is een gedreven, doelbewuste en pragmatische audit professional met ruime ervaring in finan-
cial-, IT- en operational audits (w.o. ISAE3000 & ISAE34021). Tevens heeft deze interimmer ruime ervaring in reporting en control.

31 jarige controller (Msc); Deze interim kandidaat heeft in haar carriére een goede basis gelegd bij Deloitte Accountants. Deze interimmer is een topper als het om excel, dashboards en financieel inzicht gaat. Ze maakt zich nieuwe systemen makkelijk eigen en opereert zeer zelfstandig.

 

Werving & Selectie

Werving & selectie t.t.v Corona. 
Alhoewel er veel organisaties zijn die geheel tot stilstand zijn gekomen, waar ook Employment Services mee te maken heeft, zijn er ook organisaties die (op een lager pitje) personeel blijven werven. De algemene verwachting is dat er enerzijds meer mensen gedwongen beschikbaar komen op de arbeidsmarkt vanuit bepaalde sectoren. Anderzijds gaat het meer inspanning kosten om gekwalificeerde werkenden in een vast dienstverband te interesseren voor andere job opportunities. In tijden zoals deze worden mensen meer risicomijdend. De consultants van Employment Services zijn met hun ervaring, kennis van de markt en uitgebreide netwerk vakbekwaam in het vinden, interesseren en selecteren van professionals hetgeen tegenwoordig steeds meer digitaal en online plaatsvindt. Waar moet je zoal rekening mee houden?
 
Planning
Het plannen van een werving en selectietraject tot aan de startdatum van een kandidaat neemt al gauw tien tot dertien weken in beslag. Dus als een hiring manager erop anticipeert dat hij medio juli/augustus een vacature ingevuld wenst te hebben dan zal hij nu een procedure moeten opstarten. Intensieve communicatie en afstemming op voorhand tussen bureau, kandidaat en opdrachtgever is van het grootste belang om alle verwachtingen goed te managen.

Procedure
Veel communicatie-activiteiten zoals het adverteren van vacatures en het searchen van potentiele kandidaten via job-sites en cv-databases vinden reeds digitaal en online plaats. Headhunten blijft echter een discipline op zich die meer energie en discretie vergt dan de eerder genoemde digitale searchmethoden. Via videobellen en webcam-interviews, eventueel i.c.m. online assessments, wordt er een kandidaatselectie gemaakt om uiteindelijk tot een finale invulling te komen. Nadat de arbeidsvoorwaarden onderling afgestemd zijn kan er vervolgens een arbeidsovereenkomst getekend worden. Tot zo ver kan dit allemaal nog steeds grotendeels digitaal plaatsvinden. 

Onboarding
Afhankelijk van het type organisatie kan ook een digitaal en futureproof onboardingsprogramma ingevoerd worden, vaak als onderdeel van een 30/60/90-dagen-plan. De eerste week en maand(en) zijn mede vanwege het aflopen van de proeftijd een belangrijke voorspeller en dus cruciaal voor het succes van een nieuwe werknemer op de lange termijn. Onderzoek heeft aangetoond dat een slechte onboarding vaak de oorzaak is van teleurstellingen bij beide partijen. In het slechtste geval leidt het tot een vroegtijdig vertrek van een nieuw medewerker hetgeen altijd een schadepost oplevert. Het is daarom goed om te weten dat Employment Services garantie geeft op een plaatsing waarbij onze consultants pro-actief nazorg leveren en contact houden met de opdrachtgever en de geplaatste kandidaat.  

Succes
Door vanaf de eerste dag, zowel tijdens het werving en selectieproces en de onboarding, duidelijke afspraken te maken over elkaars verwachtingen vergroot je significant de kans op een succesvolle werving en investering.  Wilt u meer informatie, kunt u contact opnemen met onze consultants.

 

Coaching

Uit alle tips en adviezen die er de laatste tijd al verschenen zijn, heeft Mariska Werlich de 7 belangrijkste tip voor thuiswerken benoemd.

  1. Structuur. Sta op tijd op. Plan voor iedere dag een aantal activiteiten en zorg -zeker als je thuis werkt- voor voldoende breaks. Kom regelmatig uit je stoel en achter je scherm vandaan. Een vast ritme helpt om met deze nieuwe thuis(werk)situatie om te gaan.
  2. Creëer een duidelijk begin- en eindmoment als je thuis werkt. Laat werk en prive niet continu in elkaar overlopen, stel grenzen.
  3. Stimuleer je mind en leer wat nieuws, begin met een cursus, studeer een taal, prikkel jezelf met nieuwe ontwikkelingen. Als je jezelf tussen het werken door beloont met activiteiten die jij leuk vindt, houd je de nieuwe situatie veel langer vol
  4. Zorg voor voldoende echte ontspanning. Leg die telefoon weg, laat het nieuws het nieuws.. Lees een boek, ga tuinieren, kook de sterren van de hemel of geniet gewoon van de lentezon.
  5. Klussen: of je nu een muur gaat verven, een fotoboek in elkaar gaat flansen of de zolder gaat opruimen.. niets is zo bevredigend als het klaren en kunnen wegstrepen van een klus.
  6. Beweging. Fysieke inspanning ontspant. Naast regelmatig wandelen en fietsen is het ook goed om een paar keer per week een echte workout te doen, die je hartslag verhoogt en je spieren versterkt. Zo blijf je fit en gezond en wellicht kom je wel sterker uit deze periode dan je daarvoor was.
  7. Door het gemis van live informeel contact met vrienden, familie en collega’s komt ons welbevinden onder druk te staan. Dus onderhoud je sociale contacten -nu meer dan ooit-, en bel, app, mail. Organiseer een borrel met je vrienden via Skype of doe een hangout-koffie-sessie met kantoor.

Dit zijn maar algemene tips, het gaat erom dat je een aanpak vindt die werkt voor jou. Het helpt als we het nieuwe gedrag ook leuk vinden, dus maak het jezelf niet te moeilijk en kies voor nieuwe gewoontes die bij je passen en die je dus kunt volhouden!

 

Blog

Met enige regelmaat schrijven onze consultants een blog over carriere- of arbeidsmarktadvies. Hieronder vermelden wij de meest recente blog-onderwerpen met een link naar de blog.

Omgaan met veranderingen waarbij AQ (Adaptability Quotient) naast IQ en EQ relevant is 

Have a break laat het nut zien van een echt pauze-moment tussen de werkzaamheden door 

Google for jobs in Nederland en de gevolgen voor de Nederlandse arbeidsmarkt 

 

Werk in uitvoering

In de afgelopen periode hebben wij onder meer de volgende vacatures ingevuld:

Finance
Senior Auditor Banking
Finance Manager
Allround Controller
Business Controller

Management & Operations
Purchasing Coordinator
Direct Procurement Manager EMEA
Service Engineer
Supply Chain Planner

Sales & Marketing
International Sales Manager
Accountmanager België
Key Accountmanager

Interim Management & Detachering
Interim Financial Accountant
Interim P2P Adviseur
Interim Proces Manager

Executive Search
Hoofd Juridische Zaken / Plaatsvervangend Directeur
Regional EHS Director EMEA

 

 


Contactgegevens

Employment Services

Oude Utrechtseweg 18 B
3743 KN Baarn
T +31 (0)35 543 54 30

E info@employmentservices.nl