Nieuwsbrief Employment Services juli 2021

Banenmotor draait alweer op volle toeren!

Nu steeds meer mensen gevaccineerd zijn gaat de Nederlandse economie in snel tempo weer terug naar het oude normaal. De economie trekt zeer fors aan en bevindt zich alweer op het oude hoogtepunt van 2019. De Nederlandse arbeidsmarkt draait harder dan ooit tevoren, maar dreigt ook oververhit te raken. De arbeidsmarkt beweegt naar een nieuw ‘hoogte- en kookpunt. Sommige sectoren luiden al de noodklok. Organisaties doen er daardoor langer over om de geschikte kandidaat voor een functie te vinden.

Organisaties die moeite hebben om vactures te vervullen, doen er goed aan te investeren in een goed werving- en selectieproces. Goed personeel is één van de belangrijkste succesfactoren voor de groei van organisaties. Werknemers zijn immers de spil van een organisatie en alleen met gekwalificeerd en gemotiveerd personeel kun je de concurrentie vóór blijven in de toekomst.

Niet alleen de arbeidsvoorwaarden maar ook het recruitmentproces zelf zijn uiterst belangrijk in de strijd om talent aan de organisatie te binden. Hoe langer het sollicitatieproces duurt, hoe meer concurrentie om de kandidaat ontstaat met andere organisaties. Snelle en transparante wervingsprocessen zijn daarom een must om talentvolle professionals en specialisten aan boord te krijgen.

Employment Services beschikt over een uiterst effectief wervingproces waardoor wij in staat zijn om de meest lastige vacatures snel en succesvol in te vullen. Wij zijn er trots op dat 95% van de door ons uitgevoerde opdrachten met succes wordt afgerond en dat 95% van de geplaatste kandidaten na 2 jaar nog steeds werkzaam is bij onze opdrachtgevers.

Graag informeren wij u in deze nieuwsbrief over de laatste ontwikkelingen binnen ons bureau.

Wij wensen u veel leesplezier!

Drs. Diederik Leeman MBA directeur  

Werving & Selectie

Job Marketing in een krappe arbeidsmarkt Hebben we eindelijk weer eens de wind in de rug, wordt ons enthousiasme geremd door krapte op de arbeidsmarkt, zo lezen we vandaag in de kranten. Toch zijn er nog steeds meer werkzoekenden dan dat er vacatures zijn…Dus wat te doen? Zoeken met een vergrootklas naar de perfecte kandidaat of zijn er alternatieven? Wij merken dat onze opdrachtgevers vaak nog in de ‘stand’ zitten dat een kandidaat aan alle 10 vereisten perfect moet voldoen: hij of zij moet beschikken over de juiste opleiding, niet te veel én niet te weinig ervaring hebben, uiteraard wél gepokt en gemazeld zijn in de betreffende branche en daarnaast moet dit schaap met de vijf poten nog vijf extra poten hebben, te weten; communicatief extreem sterk zijn, analytisch, proactief en ook inhoudelijk uitblinken in zijn of haar vakgebied. Ga er maar aan staan; je zou bijna medelijden krijgen met ons als recruiters!

Natuurlijk begrijpen wij heel goed dat onze klanten voor de beste kandidaat gaan en dat het ontzettend handig is om iemand aan te nemen met relevante werk- & branche ervaring, die niet over twee jaar met pensioen gaat. Toch denken wij dat, als je met een open vizier de markt op gaat en vooral kijkt naar de potentie van kandidaten om snel zaken op te pakken, je al een stap verder komt.   Daarnaast is het belangrijk om bepaalde competenties te wegen, waarmee je aangeeft wat écht relevant is, wat eventueel aangeleerd kan worden en wat totaal irrelevant is. Mag je van een superspecialist in accounting verwachten dat hij of zij proactief op mensen af stapt? Is dat echt belangrijk? Of is de inhoudelijke kennis en expertise belangrijker en komt iemand er ook wel met wat minder sterke communicatieve vaardigheden en een beetje ondersteuning van collega’s?   Als je op deze manier naar profielen en mensen kunt kijken, vergroot je al snel je doelgroep en vergroot je je kansen om (snel) in een vacature te voorzien! Employment Services kan hierbij helpen. Wij adviseren graag bij het beschrijven van de functie en de gewenste ‘specificaties’ van de ideale kandidaat, waarbij we onze opdrachtgevers helpen om tot een realistisch profiel te komen, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Graag gaan wij samen met onze opdrachtgevers de uitdaging aan om in deze krappe markt tóch de juiste man of vrouw te vinden!  

 

Werk in uitvoering

In de afgelopen periode hebben wij onder meer de volgende vacatures ingevuld:

Managerial Finance Finance Manager - Amsterdam Manager F&C - Lelystad Manager Financial Planning & Analyse - Zoetermeer Manager Finance & Control - Rotterdam

Management & Operations Senior Buyer - Amsterdam Teamlead Customer Service - Purmerend Business Analyst - Gorinchem Sales Analyst - Lelystad

Sales & Marketing Accountmanager - Barendrecht Accountmanager Nederland - Zaltbommel Commercieel Medewerker Binnendienst - Apeldoorn Senior Accountmanger - Leiden

Interim Management & Detachering Interim Finance Director (Scale Up) - Rotterdam Interim Projectleider - Veenendaal Interim Administrateur - Deventer Interim Assistent Controller - Rotterdam

Finance Credit Controller - Veenendaal Financial Controller - Zwolle Controller - Utrecht Allround Administrateur - Almere

Overige Specialistische Functies Juridisch Adviseur - Meppel Hypotheekadviseur - Hilversum Bouwkundig Tekenaar - Heerenveen Mechanical Engineer - Rotterdam

Coaching & Advies Begeleiding en Advies bij een interne sollicitatieprocedure  Loopbaan Coaching Inrichten (Online) Assessment-procedure Inhouse HR Support en Recruitment

   

Interim Management

ZZP en Wet DBA De inzet van ZZP'ers en de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) is al jaren een heet hangijzer. Per 1 mei 2016 is de Verklaring arbeidsrelatie (VAR) vervangen door de Wet DBA. Doel was het tegengaan van schijnconstructies en tegelijkertijd ook zorgen dat opdrachtgevers en opdrachtnemers (ZZP'ers) zekerheid krijgen over de arbeidsrelatie die ze met elkaar aangaan. Tot 1 mei 2016 werd gebruik gemaakt van de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Sinds 1 mei 2016 is deze vervangen door de Wet DBA waarbij wordt gewerkt met modelovereenkomsten. De handhaving is door de belastingdienst tijdelijk losgelaten, maar van de berichten uit de markt maken wij op dat de handhaving er toch echt gaat komen en dat zorgt hier en daar voor opvallende reacties.

Onlangs kondigde de gemeente Amsterdam aan dat dat alle overeenkomsten waarbij een ZZP’er onder leiding & toezicht staat, moeten worden stopgezet per 1 oktober 2021. Daar de gemeente Amsterdam een grote inlener is van interim professionals heeft deze aankondiging voor veel onrust gezorgd. Het argument dat de gemeente Amsterdam aandraagt, is dat de gemeente Amsterdam verwacht dat de belastingdienst actiever gaat handhaven op de Wet DBA . Dit betekent dat er bij de gemeente Amsterdam alleen plaats is voor ZZP'ers die met een arbeidsovereenkomst werken. Dit heeft impact op de ZZP'ers, maar ook impact op de eigen organisatie. Vooral omdat veel langlopende projecten wordt uitgevoerd door interim managers die op ZZP basis werken. Overigens valt niet uit te sluiten dat een mogelijke wens om kosten te besparen heeft meegespeeld om tot deze beleidswijziging te komen.

Met onze dienstverlening Interim & Detachering houdt Employment Services zich strak aan de Wet DBA. Wij richten ons voornamelijk op het invullen van tijdelijke opdrachten die zijn ontstaan door zwangerschap, ziekte, achterstanden, seizoenspieken of extra werk als gevolg van organisatiewijzigingen of systeemwijzigingen. Wij werken met door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten waarbij we ook toetsen of de ZZP'er ook ondernemer is. Ook werken we met interim kandidaten die in loondienst werken, maar ook met hybride vormen waarbij loondienst wordt gecombineerd met inzet als ondernemer en met een daarbij horend uurtarief. 

Kortom, Employment Services denkt mee en bewaakt de belangen van opdrachtgevers en opdrachtnemers binnen de wettelijke spelregels. Wilt u meer informatie over de inzet van ZZP'ers dan kunt u uiteraard contact opnemen met onze consultants Hendrik Roeleveld en Patrick Waardijk

 

Executive Search

Employment Services geselecteerd als Executive Search partner door CFO Groep Nederland

Employment Services is samen met haar partner HighQ geselecteerd om de leden van CFO Groep Nederland diensten aan te bieden op het gebied van executive search voor tijdelijke en permanente vacatures voor de fulltime CFO, de parttime CFO, de interim CFO of de CFO voor één dag.

CFO Groep Nederland is dé community voor netwerk & kennisdeling in Nederland voor CFO's, de financieel directeur en alle andere financieel eindverantwoordelijken. Door de unieke positie van de CFO in de organisatie is deze de stuwende kracht achter innovatie, digitale transformatie, duurzaamheidsbeleid en bijvoorbeeld M&A. Juist dan is het belangrijk om de meest actuele kennis en een goed netwerk te hebben die de CFO Groep Nederland als kennisnetwerk kan bieden aan de CFO.

De directie van Employment Services is erg content met de samenwerking met CFO Groep Nederland. “Een mooi compliment voor de toegevoegde waarde die wij als executive search bureau in de afgelopen jaren hebben geleverd", aldus Diederik Leeman. Dit partership sluit aan op de kernwaarden van Employment Services. Employment Services is al 45 jaar succesvol door échte verbinding, samenwerking en de eigenheid van de consultants.

 

Coaching

Persoonlijke Ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is eigenlijk voor iedereen belangrijk. Soms ontwikkel je je door nieuwe dingen op te pakken, door andere keuzes te maken of door een nieuwe koers in te slaan. Maar natuurlijk ook door het volgen van een opleiding of cursus. Het is fijn om nieuwe inzichten te krijgen, nieuwe dingen te leren en te merken dat je groeit en ergens beter in wordt. 

Afgelopen jaar heb ik de opleiding Coach Expert gevolgd, een coachopleiding op Senior Practitioner niveau die geaccrediteerd is door NOBCO. Ik merkte dat ik na al die jaren weer behoefte had aan verdieping en vernieuwing en wat een fantastisch jaar heb ik achter de rug! Zo veel geleerd, niet alleen over mijzelf, maar ook over de ander. Ik heb een nieuw breed arsenaal aan methodes en verdiepende coachingstechnieken in mijn rugzak gekregen, waardoor ik mijn coachees nog beter kan helpen in hun veranderproces. Het was een inspirerend en leerzaam jaar en ik zou iedereen willen aanraden te blijven investeren in zichzelf. Blijf nieuwsgierig, sta open voor nieuwe inzichten, pak kansen op en ontwikkel je!

Wil je jezelf verder ontwikkelen? Ik kan je helpen bij het onderzoeken van de mogelijkheden en je verder begeleiden bij het behalen van je persoonlijk doel. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we jouw vraag en maken we concreet wat jij wilt bereiken met het coachtraject. 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Mariska Werlich via m.werlich@employmentservices.nl of 0646255942.  

 

Recente artikelen van onze consultants

Met enige regelmaat schrijven onze consultants artikelen over carrière- of arbeidsmarktadvies en de dienstverlening van Employment Services. Hieronder vermelden wij de meest recente artikelen met een link naar het artikel.

Wat zijn de voor- en nadelen van een interne sollicitatieprocedure? Wat is Executive Search Sales? Welk salaris kan je in de Techniek verdienen?

Mocht u naar aanleiding van de deze nieuwsbrief nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u contact opnemen met Diederik Leeman (d.leeman@employmentservices.nl of 06 5383 2111).

 

 


Contactgegevens

Employment Services

Oude Utrechtseweg 18 B
3743 KN Baarn
T +31 (0)35 543 54 30

E info@employmentservices.nl