Skip to main content
  1. Zorg voor een duidelijk functieprofiel

Wanneer een functie vrijkomt binnen het bedrijf is het belangrijk om een zeer scherp beeld te hebben wat van de functie verwacht wordt. Is dit nog hetzelfde als voordat de functie vrijkwam of zijn er in de tussentijd andere zaken belangrijk geworden? Overleg dit goed met het team en zorg ervoor dat deze eisen duidelijk in de vacature staan. Zo is de kans groter dat je de juiste sollicitanten aantrekt.

  1. Zorg voor een heldere planning en een korte doorlooptijd

Het werven van personeel kan veel tijd kosten, zeker nu de arbeidsmarkt krap is. Zorg er daarom voor dat de werving en selectieprocedure goed gepland is en laat dit ook duidelijk zijn bij alle betrokkenen. Denk bijvoorbeeld goed na over wanneer de sollicitatiegesprekken beginnen en op welke datum de nieuwe collega uiterlijk zou moeten beginnen. Wanneer de tijd tussen het solliciteren en de gesprekken te lang duurt, kunnen potentiële kandidaten gedemotiveerd raken en elders solliciteren. Zorg dus voor een korte doorlooptijd en een duidelijke procedure met per fase heldere afspraken.

  1. Focus ook op passieve kandidaten

Vaak gaan bedrijven op zoek naar kandidaten die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Toch kan het waardevol zijn om ook op zoek te gaan naar kandidaten die op het moment een baan hebben, maar te verleiden zijn voor betere functies. Het zou jammer zijn om je poel van kandidaten klein te houden. Dus ga na waar je passieve kandidaten mee kunnen trekken en verleiden.

  1. Maak slim gebruik van de beschikbare tools

Tegenwoordig zijn er talloze manieren om mensen bewust te maken van je openstaande functie. Maak hier ook gebruik van! Denk aan LinkedIn en andere sociale mediakanalen, platforms als Indeed en natuurlijk de vacaturepagina op de eigen website. Zorg voor een sterke campagne betreft hoe en waar de vacature gedeeld wordt en hou deze allemaal in de gaten. Eventueel zou je kunnen overwegen om advertenties op platforms als LinkedIn en Facebook in te zetten om je bereik nog meer te vergroten. Zorg er ook voor dat kandidaten via hun smartphone kunnen solliciteren en online hun motivatie en CV kunnen uploaden.

  1. Kijk goed binnen het bedrijf

Het is natuurlijk goed mogelijk dat huidige collega’s interesse hebben in de vrijgekomen functie. Laat interne kandidaten daarom eerst solliciteren. Op deze manier zorg je ervoor dat de nieuwe collega geen weerstand voelt van medewerkers die eigenlijk de functie hadden gewild, maar hier niet de kans voor kregen. Zo vergroot je de kans dat de nieuwe collega zich meteen welkom voelt.

  1. Zorg voor een goed onboarding programma

Is er uiteindelijk een kandidaat geselecteerd, zorg dan voor een goed onboarding programma. Je wilt natuurlijk dat de nieuwe collega zich zo snel mogelijk welkom voelt en zo goed mogelijk presteert. Deel zoveel mogelijk informatie over het bedrijf, zorg voor een naadloze samensmelting met het team en denk na over het inzetten van coaching. Lees hier meer over in onze blog Waarom is een goed onboarding programma zo belangrijk?’.

  1. Besteed het proces uit aan een gespecialiseerd bureau

Een andere optie is natuurlijk het werving en selectieproces uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau zoals Employment Services. Ten eerste bespaart dit veel tijd en minimaliseert kopzorgen bij het desbetreffende bedrijf. Daarbij is een recruiter neutraal en is altijd op zoek naar de perfecte match voor de vacature. Ook kent een bureau als Employment Services de arbeidsmarkt en bijbehorende ontwikkelingen, maar nog belangrijker beschikt een dergelijk bureau over een groot netwerk. Door jarenlange ervaring heeft Employment Services bijvoorbeeld een uitgebreid netwerk opgebouwd waardoor het werving en selectieproces sneller gaat. Kijk eens hier voor meer informatie.

Meer weten?

Wil je meer tips over een goed werving en selectieproces? Of zou je dit liever willen uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.