HR
Management
Marketing
Sales

Het beste sales en marketing team wint

Het CBS meldt dat het aantal werklozen in 2e kwartaal 2020 met 72.000 is toegenomen en in totaal 349.000 personen groot is. Dit is 3.8% van de beroepsbevolking. 

Deze groep van extra werklozen, hoofdzakelijk veroorzaakt door de effecten van Corona (reisbranche, horeca, diensten; met name zelfstandigen, tijdelijke contractanten) zal weinig effect hebben op het aantal beschikbare kandidaten voor sales en marketing functies. 


Hoe vind je de beste marketing en de beste sales professionals?
Wanneer bedrijven de werving eerst zelf doen, dan is het interessant te begrijpen waar de reacties vandaan komen.
We onderscheiden de arbeidsmarkt als volgt:

  • Actief zoekenden, 20% van de arbeidsmarkt (vaak werkzoekenden, werknemers die onzeker zijn over baanbehoud). Deze groep reageert snel op een vacature.
  • Latent geïnteresseerden, ruim 55% van de arbeidsmarkt. Reageren nagenoeg niet op vacatures; ze zijn immers niet op zoek naar een andere baan. 
  • Niet geïnteresseerden. Werknemers die geen interesse hebben in een andere baan, ruim 20%.


Reacties op vacatures komen dus grotendeels voort uit de groep ‘Actief zoekenden’. Dit betreft slechts een klein deel van de arbeidsmarkt (20%). 
De groep ‘Latent zoekenden’ is ruim 55% en de potentiële kandidaten in deze groep moeten individueel worden benaderd. Ze worden geactiveerd door headhunters en professionele recruiters die hen ‘wakker schudt en verleidt’ door een op maat gesneden persoonlijke benadering.


Mijn advies 
Door mijn eigen marketing management en sales management ervaring in de FMCG markt ben ik overtuigd geraakt dat betere kandidaten in marketing en sales het verschil maken in de markt waarin je actief bent. Zorgvuldige selectie van de juiste kandidaat is zeer relevant. Een marketing of sales kandidaat die de gevraagde expertise en soft skills meebrengt en past in de bedrijfscultuur gaat er voor zorgen dat de marktpositie sterker wordt in deze verdringingsmarkt. 

Een mismatch of het niet benutten van potentiële omzetgroei/ prospects kost per saldo veel meer dan de kosten van een recruitmentproces. Daarover meer in de volgende blog.


Het winnende team creëren
Met het juiste team en drive zal uw bedrijf een sprong vooruit maken en het onbenutte potentieel weten te verzilveren. Daar is de juiste spirit en winnaarsmentaliteit voor nodig en dat zorgt voor het winnende team. En als de P&L de kosten van recruitment dit jaar niet meer kan dragen, dan vinden wij daar samen een prima oplossing voor. Het belangrijkste is dat bedrijven dit najaar hun groeipotentieel benutten met de juiste bezetting van het sales en marketing team. 

Ik sta als recruiter marketing & recruiter sales graag klaar om mijn bijdrage te leveren; snel, gericht en goed!

Deze blog is geschreven door onze consultant Tjen Schifferstein. Klik hier voor meer informatie over Tjen.